روش افزایش طول عمر تلویزیون

امروزه بسیاری از مردم تمایل به خرید تلویزیون های ال ای دی دارند زیرا مزایای قابل توجهی از نظر مصرف برق و دوام دارند (طول عمر). البته، شما می خواهید برای مدت طولانی از دستگاه خود استفاده کنید و از تماشای تلویزیون لذت ببرید. با در نظر گرفتن قیمتی که برای خرید این نوع تلویزیون می پردازید. هیچ کس دوست ندارد هر چند سال یک بار میلیون ها تومان برای خرید یک تلویزیون جدید خرج کند.

نکات و راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون

یک نکته بسیار مهم بعد از خرید تلویزیون  این است که چگونه عمر تلویزیون را افزایش دهیم!؟ نکاتی وجود دارد که دانستن و رعایت آنها می تواند به افزایش عمر دستگاه شما و جلوگیری از آسیب دیدن آن کمک کند. اگر می خواهید در مورد راه های افزایش عمر تلویزیون و نحوه جلوگیری از آسیب دیدن تلویزیون  خود بیشتر بدانید، بهتر است در ادامه همراه ما باشید.

 

راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون

بیشتر بخوانید 

تبدیل تلویزیون معمولی به هوشمند

تلویزیون را در مکان مناسب نصب کنید

شاید جالب باشد بدانید که محل قرارگیری تلویزیون ال ای دی شما می تواند تاثیر بسزایی در طول عمر دستگاه شما داشته باشد و عامل مهمی برای افزایش یا کاهش عمر دستگاه شما باشد. مراقب باشید دستگاه خود را زیر پنجره قرار ندهید، زیرا قرار دادن دستگاه زیر پنجره، دستگاه را در معرض نور خورشید قرار می دهد و در نتیجه به اجزای تلویزیون آسیب می رساند. همچنین توجه داشته باشید که نباید دستگاه خود را نزدیک اجاق گاز قرار دهید زیرا وجود روغن، گرما، گرد و غبار و … عمر دستگاه شما را کاهش می دهد.

همچنین دستگاه را روی زمین قرار ندهید در غیر این صورت گرد و غبار روی دستگاه جمع می شود و بهتر است از پایه تلویزیون استفاده کنید یا دستگاه را روی دیوار نصب کنید. علاوه بر این، اگر گرد و غبار روی دستگاه شما وجود داشته باشد، می تواند به دستگاه شما آسیب برساند، بنابراین بهتر است آن را مرتب تمیز کنید، از پارچه خیس یا مرطوب یا محلول شیمیایی برای تمیز کردن آن استفاده نکنید و فقط از پارچه ضد استاتیک استفاده کنید.

از محافظ های برق استفاده کنید

هرگز تلویزیون را مستقیماً به پریز برق وصل نکنید، همیشه برای اتصال دستگاه به برق از کلید یا قطع کننده مدار استفاده کنید. متأسفانه نوسانات برق در کشور ما بسیار رایج است و همانطور که می دانید نوسانات برق آسیب زیادی به تجهیزات الکتریکی و مدارهای آنها وارد می کند. در نتیجه برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است از محافظ الکتریکی استفاده کنید تا از آسیب های ناشی از نوسانات برق به دستگاه خود جلوگیری کنید. با این حال، اگر دستگاه شما درگیر نوسانات برق باشد، می تواند به دستگاه آسیب جدی وارد کند. بهتر است از یک تکنسین تعمیر تلویزیون بخواهید تا دستگاه شما را بررسی کند.

سطح کنتراست باید تنظیم شود

تنظیم سطح کنتراست یکی دیگر از نکات مهم برای حفظ و افزایش عمر مفید تلویزیون است. کنتراست در واقع تفاوت بین رنگ های تیره و روشن است. همیشه سعی کنید سطح کنتراست را به درستی تنظیم و کنترل کنید، زیرا هر چه کنتراست بیشتر باشد، تلویزیون انرژی بیشتری مصرف می کند و عمر دستگاه را کوتاه می کند. چهار گزینه برای تنظیم کردن کنتراست دستگاه شما وجود دارد. فیلم، استاندار، پویا و زنده.

تنظیمات “زنده” و “پویا” کنتراست بیشتری نسبت به ”  Standard  ” و “Film” ارائه می دهند، زیرا این تنظیمات ترجیح می دهند بهترین تصویر را نمایش دهند و بنابراین از قدرت بیشتری استفاده می کنند. و در نتیجه تنظیمات کنتراست بالاتر،  LED  ها سریعتر می سوزند. بنابراین بهتر است کنتراست را روی «استاندارد» یا در نهایت «فیلم » قرار دهیم.

بیشتر بخوانید 

تبدیل تلویزیون به مانیتور کامپیوتر

نور صفحه نمایش تلویزیون خود را تنظیم کنید

اگر می خواهید دستگاه شما سال ها به خوبی کار کند، حتما تنظیمات نور را تغییر دهید. تنظیمات روشنایی دقیقاً مشابه تنظیمات کنتراست است. هرچه سطح روشنایی بالاتر باشد، تلویزیون شما از انرژی بیشتری استفاده می کند و هر چه روشنایی بیشتر باشد، صفحه نمایش دستگاه شما ساعت های بیشتری از  دوام آن کم می شود. بنابراین، همیشه سعی کنید روشنایی صفحه را تا حد امکان کم کنید و تا زمانی که خانه روشن نشده است، نور را افزایش ندهید با این کار به افزایش طول غمر تلویزیون خود کمک میکنید .

برای مثال، نیازی به تنظیم سطح نور در سطح نور نمایشگاه ندارید. بنابراین، توصیه می کنیم تنظیمات روشنایی مناسب دستگاه خود را در نظر بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که سطح روشنایی باید بر اساس نور اتاقی که دستگاه در آن قرار دارد یا «اتاق تاریک» یا «متوسط» انتخاب شود.

 

تنظیم نور صفحه تلویزیون

بیشتر بخوانید 

انتخاب سایز مناسب تلویزیون برای خانه

خاموش کردن تلویزیون زمانی که کسی از آن استفاده نمی شود! 

یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش دوام و طول عمر دستگاه، خاموش کردن آن در مواقعی است که به آن نیاز ندارید. اکثر اوقات تلویزیون الکی روشن است یعنی هیچکس تلویزیون تماشا نمی کند و افراد در اتاق های دیگر هستند یا حتی برای مدت کوتاهی در خانه نیستند یا اعضای خانواده می خوابند اما تلویزیون همچنان روشن است.

در این صورت به شما توصیه می کنیم تلویزیون را خاموش کنید که کاری بسیار منطقی و معقول است. اما از آنجایی که بسیاری از افراد می خواهند از سکوت مطلق در خانه خودداری کنند یا در حین انجام کارهای روزمره صدای پس زمینه داشته باشند، ما به هیچ وجه آن را توصیه نمی کنیم، زیرا باعث کاهش عمر دستگاه می شود.

از این رو به شما عزیزان توصیه می کنیم برای صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش عمر مفید دستگاه خود، در مواقعی که تلویزیون را تماشا نمی کنید، آن را خاموش کنید. به عنوان مثال اگر عمر مفید دستگاه شما 60000 ساعت باشد، اگر آن را 3 ساعت در روز روشن بگذارید، ممکن است 1000 ساعت در سال مصرف شود و در نهایت عمر آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

روشن ماندن تلویزیون برای مدت طولانی و استفاده بیش از حد از تلویزیون باعث داغ شدن و سوختن دستگاه می شود. همچنین پیشنهاد می شود در صورت روشن بودن دستگاه به مدت 2 یا 3 ساعت، آن را به مدت یک ربع خاموش کنید تا هم دمای محیط باشد.

 

تهویه خوب برای جلوگیری از گرم شدن دستگاه 

یکی از مهم ترین دلایل کاهش طول عمر تلویزیون ال ای دی گرم شدن بیش از حد دستگاه است. دستگاه شما باید در محیطی قرار گیرد که سیستم تهویه مناسب در آن فضا وجود داشته باشد.

به عبارتی دستگاه شما به راحتی بتواند نفس بکشد. برای بررسی سیستم تهویه، باید به پشت دستگاه نگاه کنید و مطمئن شوید که دستگاه شما حداقل 4 اینچ (حدود 10 سانتی متر) از دیوار فاصله دارد. عدم حفظ این مقدار فاصله بین دستگاه و دیوار می تواند باعث داغ شدن دستگاه شما شود.

بنابراین مطمئن شوید که هوا در محیطی که تلویزیون نصب می شود به خوبی جریان داشته باشد و تهویه به درستی انجام شود. توصیه می کنیم در صورت عدم وجود مکان مناسب برای نصب دستگاه بر روی دیوار، دستگاه خود را روی میز تلویزیون قرار دهید تا فاصله بهینه دستگاه از دیوار حفظ شود.

بیشتر بخوانید

راهنمای استفاده از تلویزیون تی سی ال

افزایش طول عمر تلویزیون

به جای استفاده از حالت استند بای، دستگاه خود را به طور کامل خاموش کنید

در صورت عدم استفاده، بهتر است دستگاه را خاموش کنید و دستگاه را در حالت استند بای قرار ندهید. زیرا در حالت آماده به کار از برخی قطعات استفاده می شود و در اثر عملکرد قطعات الکترونیکی استهلاک صورت می گیرد. بنابراین به جای قرار دادن دستگاه در حالت استند بای، بهتر است دستگاه را خاموش کنید.

دو شاخه برق تلویزیون را وقتی خاموش است، بیرون بکشید

یکی دیگر از مواردی که بر عمر دستگاه تأثیر می گذارد این است که در هنگام خاموش شدن دو شاخه برق را بکشید. زیرا با خاموش شدن دستگاه، ترانس تلویزیون روشن می ماند و در آن زمان مقداری جریان در ترانس وجود دارد در نتیجه جریان و انرژی در حال مصرف هستند که در نهایت عمر دستگاه را تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین بهتر است وقتی تلویزیون خاموش است، دستگاه را از برق بکشید. همچنین می توانید به جای جدا کردن دو شاخه، از کلید برق دستگاه استفاده کنید. زمانی که به مسافرت می روید یا برای مدت طولانی از خانه دور هستید، این مورد به شدت توصیه می شود.

در این مقاله سعی کردیم به روش های افزایش طول عمر تلویزیون اشاره کنیم . امیدورام که این موراد برای شما مفید باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *