فرمت های صوتی و تصویری تلویزیون

فرمت‌های صوتی و تصویری تلویزیون، فرمت‌ها و پروتکل‌های مناسب فایل را برای استفاده از آنها تعریف می‌کنند. آهنگ های صوتی و تصویری زیادی وجود دارد که هر کدام آهنگ های خاص خود را دارند. حتما نام فرمت هایی مانند MP4، MP3،  Avi و… را شنیده اید. این فرمت ها یکی از محبوب ترین فرمت های صوتی و تصویری هستند.

اگر از فایلی استفاده می کنید و قالب آن توسط رایانه و تلویزیون شما پشتیبانی نمی شود، دستگاه قادر به نمایش آن نخواهد بود. زمانی که قصد دارید موبایل، لپ تاپ، فلش و…  را به تلویزیون متصل کنید، فرمت فایل اهمیت پیدا می کند. در ادامه این مطلب با تی وی مارستان همراه باشید تا انواع فرمت های صوتی و تصویری تلویزیون را به شما معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید 

بهترین تلویزیون ایرانی ۲۰۲۲

آشنایی با انواع فرمت های صوتی و تصویری تلویزیون

آشنایی با انواع فرمت های صوتی و تصویری تلویزیون

اگر فایل های صوتی یا تصویری مهمی دارید، تلویزیون شما آنها را پخش نمی کند. یکی از دلایل این امر عدم پشتیبانی این فرمت توسط تلویزیون است. برای حل این مشکل می توانید فرمت فایل را به فرمت استاندارد تلویزیون تغییر دهید. اما برای آن ابتدا باید فرمت تلویزیون را بدانید. در این قسمت به معرفی مهم ترین فرمت های صوتی و تصویری تلویزیون اشاره خواهیم کرد.

  • فرمت MP3

MP3 یکی از فرمت های صوتی و تصویری تلویزیون است و مخفف MPEG Layer3 است. در واقع MP3 نوعی فایل صوتی فشرده است که می توان آن را روی سی دی پلیر پخش کرد. این یک نوع سیستم موسیقی کوچک است. با کاهش تعداد بایت های یک آهنگ با حفظ کیفیت صدا، حجم فایل صوتی را کاهش می دهد. برای مثال با استفاده از این فرمت می توان حجم یک فایل 32 مگابایتی را به 3 مگابایت کاهش داد. همچنین اکثر پخش کننده های سخت افزاری و نرم افزاری از آن پشتیبانی می کنند. بنابراین می توان گفت که MP3 موفق ترین فرمت از خانواده Mpeg است.

 

  • فرمت FLAC

FLAC یک فرمت صوتی و تصویری تلویزیونی است که مخفف Free Lossless Audio است و یک برنامه متن باز است. امروزه یکی از محبوب ترین فرمت های  Lossless است. FLAC همچنین می‌تواند فایل‌های صوتی خام یا غیرفشرده را بین ۵۰ تا ۶۰ درصد فشرده‌سازی کند. این بدان معناست که شما یک فایل صوتی فشرده نشده با تقریباً نصف حجم قبلی خواهید داشت. به جز دستگاه های اپل، اکثر دستگاه ها و سیستم ها از فرمت صوتی FLAC پشتیبانی می کنند. اما متاسفانه فایل های موسیقی با فرمت FLAC بسیار نادر هستند.

 

  • فرمت AAC

AAC یا Audio Advanced Coding یکی از فرمت های صوتی و تصویری تلویزیون است که مشابه MP3 است. البته فایل های صوتی AAC نسبت به MP3 فضای کمتری را اشغال می کنند. AAC نیز کیفیت و وضوح بهتر و حجم بالاتری نسبت به MP3 دارد. علاوه بر این، AAC پشتیبانی گسترده ای از دستگاه های مختلف دارد. این فرمت از استانداردهای ISO و IEC پیروی می کند. علاوه بر این، با استفاده از روش فشرده سازی با اتلاف، راندمان بالایی را ارائه می دهد.

همچنین بخشی از مشخصات MPEG-2 و MPEG-4 است. از سوی دیگر، اگرچه MP3 فرمت شناخته شده ای است، اما اکثر پلتفرم های مهم مانند iTunes، YouTube، Android، PlayStation و… . همه از روش فشرده سازی صدا AAC استفاده می کنند. لازم به ذکر است که AAC با پسوندهای mpa، m4a و aac شناخته شده است.

 

بیشتر بخوانید 

هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون ایکس ویژن

  • فرمت WAN

WAV یکی از فرمت های صوتی و تصویری تلویزیون است. در واقع، WAV یکی از فرمت های محبوب فایل های موسیقی است که به طور مشترک توسط مایکروسافت و IBM توسعه یافته است. WAV یک فرمت پخش آنلاین ویدیویی است که به دلیل پسوند فایل wav شناخته شده است. این ویژگی به طور کلی در تمام دستگاه های اندروید و سایر دستگاه ها پشتیبانی می شود. در نتیجه اکثر گوشی های موجود در بازار که امکان پخش فایل های موسیقی را دارند می توانند از این فرمت به عنوان آهنگ زنگ پیش فرض خود استفاده کنند.

برخی معتقدند که WAV یک فرمت غیر فشرده است. اما این همیشه صدق نمیکند. زیرا WAV مانند یک ظرف می تواند دارای فرمت های مختلف فشرده و غیر فشرده باشد. اما عمدتا برای فایل های غیر فشرده استفاده می شود. در بین انواع فرمت های صوتی و تصویری، تلویزیون WAV می تواند کیفیت اصلی را پشتیبانی کند. اما حجم زیادی دارد. با این حال، WAV یکی از فرمت های رایج فایل های CD صوتی است.

 

  • فرمت MP4

فرمت mp4 تلویزیون

از آنجایی که MP4 یک فرمت استاندارد برای ویدیوها است، تقریباً همه پخش کننده های ویدیو از آن پشتیبانی می کنند و می توانند آن را پخش کنند. فرمت MP4 خود را به عنوان یک فرمت ذخیره سازی چند رسانه ای دیجیتال تثبیت کرده است. اصولا فایل هایی با این شناسه حاوی اطلاعات زیادی هستند که فشرده شده اند. سطح فشرده سازی بالای ویدیوهای MP4 آن را نسبت به سایر فایل ها کوچکتر می کند.

MP4 فرمتی است که به راحتی در اکثر پلیرهای موجود قابل پیاده سازی است و مشکلی ایجاد نمی کند. اما از نظر کیفیت محدودیت هایی دارد که باعث می شود مانند فایل های mkv محبوبیت نداشته باشد. mp4 فرمت اصلی ضبط ویدئو در دستگاه های اندرویدی است و با وجود اندازه کوچکتر آن نسبت به mkv، معمولا برای اشتراک گذاری آنلاین استفاده می شود.

بیشتر بخوانید 

علت کم نور شدن تلویزیون سامسونگ

فرمت mkv تلویزیون

احتمالا فرمت mkv را اغلب دیده اید. اگر به تماشای فیلم و سریال علاقه دارید، متوجه شده اید که تقریبا 90 درصد  در دسترس شما است.

به دلیل کیفیت بالا و فشرده سازی فایل ها، این فرمت در فیلم ها و سریال ها کاربرد نسبتاً زیادی دارد. علاوه بر این موارد، عوامل متعدد دیگری مانند پشتیبانی از چندین کانال صوتی برای ویدئو و نمایش زیرنویس در کنار ویدئو در مناسب سازی این فرمت برای فیلم و سریال موثر بوده است.

یعنی شما مقدار زیادی صدا و زیرنویس را در فرمت MKV برای فیلم های خود خواهید داشت.

MKV یک فرمت رایگان و متن باز است و روزانه به روز می شود. MKV تقریباً شامل تمام کدک های ویدیویی و صوتی است. تنها مشکل این فرمت عدم سازگاری آن با برخی از پلیرها و کنسول های بازی است.

 

  • فرمت WMA

فرمت WMA مخفف Windows Media Audio است. این فرمت توسط مایکروسافت به بازار عرضه شده و یک فرمت جدید محسوب می شود. فرمت WMA می تواند موسیقی را تا نصف اندازه MP3 فشرده کند. در ابتدا فرمت WMA فقط توسط مایکروسافت و ویندوز مدیا پلیر پشتیبانی می شد، اما باید گفت که امروزه سایت های موسیقی زیادی وجود دارند که از این فرمت به عنوان فرمت اصلی دانلود آهنگ استفاده می کنند. از نظر کیفیت، فرمت های فایل WMA تفاوت چندانی با فرمت های MP3 ندارند. فرمت های WMA حجم بسیار کمتری دارند و کیفیت بالاتری نسبت به MP3 در اختیار کاربران قرار می دهند. یک فایل موسیقی معمولی با فرمت WMA حدود 3 تا 2 مگابایت را اشغال می کند.

بیشتر بخوانید

معایب تلویزیون ایکس ویژن چیست  ؟

  • فرمت Ogg

Ogg یک فرمت صوتی منبع باز است. این فرمت از نوع خاصی از فشرده سازی استفاده می کند و به همین دلیل، سازندگان دستگاه های پخش، نرخ بیت صدا را تغییر می دهند و می توانند کیفیت آن را بسته به پخش کننده تغییر دهند. فایل‌های Ogg در اندازه‌ها و کیفیت‌های مختلفی عرضه می‌شوند. کاربران بیشتر از این فرمت برای آهنگ های زنگ دستگاه استفاده می کنند. فایل های Ogg بسیار  حجم کوچکی  دارند.

 

کدک های تصویری تلویزیون

پس از آشنایی با فرمت های صوتی، اکنون به معرفی فرمت های صوتی و تصویری ارائه شده توسط کدک های ویدئویی تلویزیون می پردازیم.

 

  • کدک (Xvid (H.263/MPEG-4 Part 2

کدک Xvid اولین بار در سال 2001 معرفی شد.این کدک یک استاندارد متن باز و رقیب جدی کدک DivX است. کدک Xvid در مدت زمان کوتاهی در بین کاربران بسیار محبوب شده است. با کدک Xvid، فایل های DVD را می توان به اندازه سی دی کاهش داد، اما بدون از دست دادن کیفیت.

 

  • کدک (x264 (H.264/MPEG-4 AVC

فرمت x264 تلویزیون

در سال 2003 برای اولین بار H.264 معرفی شد. نیازی به گفتن نیست که یکی از استانداردهای محبوب برای رمزگذاری در ویدیوهای بلوری است. H.264 محبوب ترین استاندارد رمزگذاری در سیستم های جریان شبکه است. این رسیور بسیار محبوب و پرکاربرد است. سرویس های پخش جریانی مانند YouTube و Vimeo از کدک H.264 استفاده می کنند. x264 یک پیاده‌سازی متن باز است که می‌تواند فایل‌های با کیفیت بالا و اندازه مناسب را در اختیار کاربران قرار دهد.

 

  • کدک ویدویی VP9

یکی از مهم ترین فرمت های صوتی و تصویری که باید برای تلویزیون استفاده شود و باید به آن اشاره کرد فرمت VP9 است. این فرمت یک مبدل ویدیویی جدید در نظر گرفته می شود و می تواند فایل های ویدئویی را تا نصف اندازه آنها فشرده کند.

فرمت VP9 برای فشرده سازی فایل های ویدئویی و پخش برنامه ها با وضوح 4k استفاده می شود. وضوح 4k  کیفیتی 4 برابر بیشتر از تلویزیون فول اچ دی است.

کدک یک مدار الکترونیکی است که بر اساس یک برد مدار صوتی و یک کارت پردازش تصویر از یک دوربین فیلمبرداری کار می کند و سیگنال های صوتی و تصویری را به خروجی دیجیتال تبدیل می کند. کدک یک مدار مجتمع است که داده های آنالوگ را به داده های دیجیتال و بالعکس تبدیل می ‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *