دلایل پیکسل سوختگی تلویزیون

صفحه نمایش ها از پیکسل هایی تشکیل شده اند که در کنار هم قرار گرفته اند و با تنظیم رنگ و روشنایی خود، تصویر مورد نظر ما را در هر لحظه نمایش می دهند. صفحه نمایش ها از نظر عملکرد به دو دسته کلی  LCD و LED تقسیم می شوند که در مشخصات، قابلیت ها و خرابی ها با هم تفاوت دارند. در این مقاله با پیکسل های سوخته یا پیکسل سوختگی تلویزیون در نمایشگرهای LCD و LED و نحوه رفع آنها در صورت امکان آشنا می شویم.

بیشتر بخوانید 

قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون سامسونگ  

علت سوختن پیکسل تلویزیون

دلیل اصلی پیکسل سوختگی تلویزیون ها چیست؟

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که تلویزیونی را که در حال پخش تصویر است، برای چند ساعت رها کنید و وقتی برگشتید با تصاویر سوخته شده روی صفحه نمایش دستگاه خود مواجه شوید؟ هر کاری انجام دهید این سوختگی ها از بین نمی روند و در نهایت دچار سوختگی دائمی  پیکسل یا تصویر تلویزیون خواهید شد.

اما چرا پیکسل مانیتور و تلویزیون می سوزد؟ چرا سازندگان نمی توانند از سوختن پیکسل  تلویزیون های LCD و پلاسما جلوگیری کنند؟ ما برای تعمیر تصاویر سوخته چه کارباید کنیم؟

در برخی موارد، شما می توانید اثر سوختن پیکسل را کاهش دهید، و در برخی دیگر، می توانید سوختن تصویر را به طور کامل حذف کنید. به شرطی که برای مدت طولانی از آن نگذشته باشد.

 

صفحه نمایشگر ال سی دی و ال ای دی چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت بین نمایشگرهای LCD و LED بسیار کم است. این می تواند تصمیم گیری برای خرید را دشوار کند. نمایشگرهای LCD و LED مانند نمایشگرهای CRT و پلاسما از سوختگی پیکسلی مشابهی رنج نمی برند، اما از تاخیرنشان دادن تصویربر روی صفحه نمایش رنج می برند.

بیشتر بخوانید 

علت سیاه شدن تصویر تلویزیون سامسونگ چیست 

آیا نمایشگرهای LCD و LED از سوختگی پیکسل رنج می برند؟

صفحه نمایش های LCD و LED نیز می توانند سوختن پیکسل را تجربه کنند. با این حال، سوختن پیکسل بیشتر طول می کشد و به یک مشکل دائمی تبدیل می شود. صفحه نمایش های LCD و LED نیز از مشکل دیگری به نام احتباس تصویر رنج می برند.

حفظ تصویر یک مشکل موقتی است که ممکن است قبل از تبدیل شدن به یک مشکل دائمی رخ دهد وشما متوجه آن شوید. سوختن پیکسل روی صفحه تلویزیون های LCD؛ LED و OLED تاثیر خواهد گذاشت. ولی احتباس تصویر با پیکسل سوختگی کاملا متفاوت است.

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که وقتی پیکسل های LED و OLED می سوزند به دلیل عملکرد نمایشگرهای LED و OLED نمی توان آن را تعمیر کرد.

تک تک پیکسل ها در یک صفحه نمایش LED با قرار گرفتن در معرض نور آسیب می بینند. وقتی صفحه روی تصویر می ماند؛ این پیکسل ها سریعتر از پیکسل های اطراف آسیب می بینند. وقتی پیکسل از بین رفت، هیچ راه بهبودی وجود ندارد.

در استفاده معمولی و درست؛ پیکسل صفحه نمایش تلویزیون های LED،  OLED یا QLED نمی ‌سوزند. اما اگر هر روز ساعت ها صفحه نمایش خود را در یک کانال رها کنید. سوختن پیکسل تلویزیون می تواند مانند هر صفحه نمایش دیگری مشکل ساز باشد.

هنگامی که صفحه تلویزیون یک کانال خبری را 24 ساعت شبانه روز نشان می دهد. آرم کانال ثابت ممکن است باعث سوختن پیکسل شود. کانال های خبری صرف نظر از نوع صفحه نمایش؛ آنها منبع شناخته شده ای برای آسیب رسیدن به پیکسل تلویزیون هستند.

تعمیر پیکسل سوختگی تلویزیون

پیکسل سوخته تلویزیون پلاسما

قبل از اینکه پیکسل های در حال سوختن تلویزیون خود را تعمیر کنید، یک ثانیه وقت بگذارید تا بفهمید چرا آن پیکسل ها می سوزند. ال سی دی و ال ای دی به اندازه نمایشگرهای پلاسما نمی سوزند. اما عکس های ثابت روی دستگاه می توانند روی هر دو نوع صفحه نمایش تاثیر بگذارند.

در جمله بالا به یاد داشته باشید که گفتیم تلویزیون های CRT به دلیل تصاویر ثابت برای مدت طولانی دچار فرسودگی پیکسلی می شوند زیرا فسفرهای موجود در هر پیکسل با سرعت های متفاوتی از بین می روند. سرعت سوختن پیکسل  یک تصویر تیره ایجاد می کند که برای همیشه روی صفحه باقی می ماند.

تلویزیون های پلاسما نیز از تخریب فسفر رنج می برند. فرسودگی پیکسل در پلاسما زمانی اتفاق می ‌افتد که پیکسل های صفحه نمایش با نمایش تصاویر ثابت برای مدت زمان طولانی آسیب ببینند. فسفر قدرت و سرعت خود را از دست می دهد و فقط نوری که دائماً داده می شود ظاهر می شود. در این حالت تصویر ثابت است که منجر به سوختن می شود.

بیشتر بخوانید  

روشن نشدن تلویزیون ایکس ویژن به چه علت است؟

رفع مشکل سوختن پیکسل تلویزیون ال سی دی و پلاسما

  • جلوگیری از سوختن پیکسل در تلویزیون های پلاسما و ال سی دی

پیشگیری موثرترین راه برای جلوگیری از هر مشکلی است. اگر صفحه نمایش شما دچار سوختگی پیکسل شده است این راه حل خیلی کمک کننده نیست. با این حال، اجازه ندهید تلویزیون تصاویر ثابت را برای مدت طولانی نشان دهد.

  • از تصویرهای سیاه و سفید استفاده کنید

اگر تلویزیون پلاسما یا ال سی دی شما اخیراً دچار سوختگی پیکسل شده است، می توانید تصاویر سفید جامد را برای 12 تا 24 ساعت روشن کنید. استفاده از الگوهای سیاه و سفید متناوب به طور تصادفی می تواند به حذف تصویر مات از صفحه شما کمک کند.

متاسفانه، این راه حل در موارد شدید کار نمی کند. برخی از تلویزیون ها دارای مدل های داخلی هستند که اساساً همین کار را انجام می دهند. در ادامه این مطلب از تی وی مارستان همراه ما باشید تا اطلاعات جامع و کاملی به دست آورید.

 

  • از فناوری Pixel-Shift برای رفع سوختگی استفاده کنید

برخی از تلویزیون‌ها و نمایشگرهای LCD و پلاسما از فناوری Pixel-Shift استفاده می‌کنند. Pixel-Shift معمولاً کمی تصویر روی صفحه نمایش شما را تنظیم می کند و Pixel-shift میزان استفاده از پیکسل را برای جبران تغییر می دهد. باید Pixel-Shift را در تنظیمات دستگاه خود فعال کنید. سایر صفحه نمایش های تلویزیون مدرن از ویژگی های به روز رسانی صفحه طراحی شده توسط سازندگان برای حل مشکلاتی مانند حفظ تصویر استفاده می کنند.

 

  • از ابزار JScreenFix استفاده کنید

موثرترین ابزاری که می توانید شما برای رفع تصاویر مات روی صفحه نمایش خود استفاده کنید ابزار JScreenFix است. اگرچه طراحی اولیه این برنامه به تعمیر مانیتورهایی با پیکسل های مرده کمک کرد، اما اکنون یک الگوریتم پیشرفته برای تعمیر صفحه های سوخته و افزایش عمر دستگاه های پلاسما و LCD است.

نسخه رایگان این برنامه وجود دارد، اما اگر می خواهید بیش از 20 دقیقه آن را اجرا کنید، باید نسخه پولی آن را خریداری کنید. اگر مطمئن نیستید که آیا تلویزیون شما مشکل پیکسل سوخته دارد، می توانید از برنامه هایی برای یافتن پیکسل های مرده استفاده کنید.

 

  • استفاده از محافظ صفحه نمایش سفید

گزینه دیگر تنظیم یک پس زمینه کاملا سفید و استفاده از آن برای چند ساعت است. رنگ ثابت می ‌تواند باعث پیکسل سوختگی تلویزیون شود. رنگ پس زمینه ثابت به ماندگاری تصویر بیشتر از سوزاندن پیکسل کمک می کند، که ارزش امتحان کردن را دارد. اگر تلویزیونی با پیکسل های سوخته دارید، می توانید یک لپ تاپ را با استفاده از کابل HDMI به آن متصل کنید و دسکتاپ خود را گسترش دهید و یک محافظ صفحه نمایش سفید را به اشتراک بگذارید. در ادامه این مطلب از سایت تی وی مارستان همراه ما باشید.

 

جلوگیری از سوختن پیکسل تلویزیون

  • کم کردن کنتراست صفحه تلویزیون ها

روش دیگر پیشگیری؛ کنتراست صفحه نمایش را تا حد امکان کاهش دهید. اکثر مانیتورها به درستی کالیبره نشده اند و اغلب کنتراست و روشنایی را خیلی زیاد می کنند. کنتراست کم به این معنی است که نور صفحه شما یکنواخت است. این به معنای فشار کمتری بر روی نواحی حساس صفحه است که به نوبه خود به محافظت در برابر پیکس سوختگی تلویزیون کمک می کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *