روش های صحیح نگهداری تلویزیون

روش های صحیح نگهداری تلویزیون ال ای دی و ال سی دی

امروزه با توجه به کاهش دوام و کارایی انواع تجهیزات الکترونیکی مانند تلویزیون ال ای دی و ال سی وی، دانستن نکات و اصول صحیح نگهداری تلویزیون می تواند عمر مفید تلویزیون را افزایش داده و دوام و عملکرد تلویزیون را بیشتر کند. شاید به یاد داشته باشید.

سال ها پیش، تلویزیون های قدیمی با لامپ تصویری چقدر در برابر ضربه و تصادف مقاوم بودند. اما به نظر می رسد که تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی امروزی دیگر قدرت و دوام تلویزیون های قدیمی را ندارند.

البته نگهداری تلویزیون بایدها و نبایدهایی دارد که با رعایت آنها می توانید عمر مفید این دستگاه را چند برابر کنید و مانند تلویزیون های قدیمی سال ها از آن استفاده کنید. این نکات علاوه بر افزایش طول عمر تلویزیون منجر به افزایش کیفیت تصویر نیز می شود.

بیشتر بخوانید

راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون

 

برای تلویزیون خود یک مکان مناسب انتخاب کنید

انتخاب مکان مناسب برای تلویزیون

دمای مکانی که تلویزیون در آن قرار می گیرد بسیار مهم است. این مکان باید دور از سرما، گرما و نور مستقیم خورشید باشد، زیرا نوسانات شدید دمای هوا سیستم های داخلی تلویزیون را از بین می برد. در نزدیکی رادیاتور، نزدیک عنصر گرمایش، تلویزیون ممکن است آسیب ببیند. همچنین از قرار دادن تلویزیون در مناطق پر رفت و آمد خودداری کنید  زیرا احتمال برخورد با صفحه نمایش افزایش می یابد.

 

شناخت نگهداری صحیح روزانه تلویزیون های LED و LCD

یکی از دلایل خرابی تجهیزات الکتریکی نوسانات ولتاژ است. بنابراین بهتر است از محافظ برق تلویزیون استفاده کنید. اگر قرار نیست برای مدت طولانی از دستگاه استفاده کنید، بهتر است آن را از برق بکشید.

دلیل این امر این است که برخی از قسمت های تلویزیون حتی در حالت استند بای به طور مداوم کار می کنند که منجر به استهلاک بیشتردستگاه می شود. بهتر است هر 2-3  ساعت یکبار تلویزیون را چند دقیقه خاموش کنید تا دمایداخلی دستگاه  کاهش یابد.

از ضربه زدن صفحه نمایش و فشار دادن طولانی مدت آن خودداری کنید. مراقب باشید که به صفحه تلویزیون ضربه وارد نشود یا جسم تیز را نزدیک تلویزیون قرار ندهید. یکی دیگر از مواردی که می تواند عمر تلویزیون را افزایش دهد، کاهش نور پس زمینه یا شفافیت تلویزیون است. این باعث می شود  نمایشگر  LED با تمام توان کار نکند و عمر طولانی تری داشته باشد.

بیشتر بخوانید

هزینه تعمیر سیاه شدن صفحه تلویزیون ال جی

استفاده درست از کنتراست

استفاده از سطح کنتراست بالا عمر صفحه را کوتاه می کند و کیفیت تصویر در عرض چند ساعت کاهش می یابد. زیرا قدرت پردازش بیشتری در سطوح کنتراست بالاتر استفاده می شود. بنابراین توصیه می شود هر از چند گاهی سطح کنتراست را تغییر دهید.

 

تمیز کردن تلویزیون LED و LCD

تمیز کردن تلویزیون LED و LCD

تمیز نگه داشتن دستگاه و عاری بودن از گرد و غبار در نگهداری تلویزیون بسیار مهم است. برای تمیز کردن تلویزیون خود، توصیه می شود از محصولات  تمیز کننده صفحه نمایش با کیفیت و پارچه هایی که مخصوص تمیز کردن صفحه تلویزیون طراحی شده اند استفاده کنید. گاهی گرد و غبار روی صفحه تلویزیون جمع می شود و دید شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

هرگز برای تمیز کردن صفحه تلویزیون از آب استفاده نکنید. یک پاک کننده ضد الکتریسیته ساکن برای تمیز کردن تلویزیون مناسب است. گرد و غبار برای تلویزیون شما مضر است و می تواند نه تنها روی صفحه نمایش، بلکه در قسمت های داخل دستگاه شما جمع شود و می تواند زمان عمر مفید تلویزیون شما را کاهش دهد.

 

در جا به جایی تلویزیون بسیار مراقب باشید

تلویزیون های ال سی دی شیشه ای نازک و شکننده هستند، بنابراین در جابجایی آن ها باید مراقب باشید تا ضربه ای به دستگاه وارد نشود. صفحه نمایش های تخت به فشار و ضربه فیزیکی حساس هستند و فشار می تواند به صفحه نمایش داخلی آسیب برساند.

بیشتر بخوانید 

علت قطع شدن تصویر تلویزیون سامسونگ 

نصب صحیح تلویزیون

نصب تلویزیون های ال سی دی بسیار سخت است، بنابراین تاکید می شود که باید در جای مناسب نصب شوند. حتما استحکام پایه تلویزیون خود را بررسی کنید تا در صورت لرزش تلویزیون دچار مشکل نشوید. اگر می خواهید تلویزیون را روی دیوار نصب کنید، حتما از براکت های استاندارد استفاده کنید و مطمئن شوید که دیوارتان محکم است.

 

جلوگیری داغ شدن صفحه نمایش LED و LCD

یکی از دلایل داغ شدن بیش از حد تلویزیون روشن ماندن تصویر برای مدت طولانی است که گاهی باعث سوختن صفحه می شود. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، می توانید برای مدتی صفحه خود را خاموش کنید یا کانال های دیگر را امتحان کنید، در این صورت پیکسل های تلویزیون می توانند استراحت کنند و مشکل را برطرف کنند.

 

تنظیم کردن روشنایی تلویزیون

تنظیم روشنایی تلویزیون در هر زمان روی سطح بالا می تواند عمر تلویزیون شما را کاهش دهد. اگر می خواهید تلویزیون برای مدت طولانی کار کند، از روشنایی بیش از حد صفحه که باعث خستگی چشم نیز می شود، خودداری کنید. بهتر است سطح نور تلویزیون ال ای دی و ال سی دی شما متوسط ​​باشد.

دور نگهداشتن وسایل الکترونیکی از صفحه نمایش

تلویزیون را از اشیاء ولتاژ بالا یا الکتریسیته ساکن مانند فن، تلفن همراه، GPS و سایر وسایل الکترونیکی دور نگه دارید. زیرا این وسایل دارای آهنربا هستند و نزدیک شدن آن ها به صفحه نمایش ممکن است عمر تلویزیون را کاهش دهند.

 

زمانی که تلویزیون تماشا نمی کنید آن را خاموش کنید

روش های نگهداری از تلویزیون

مدیریت استفاده از تلویزیون عامل مهمی در افزایش عمر دستگاه است. برای مدیریت استفاده از تلویزیون، می توانید به نکات زیر توجه کنید:

  • وقتی در اتاق نیستید یا کار دیگری انجام می دهید، تلویزیون را خاموش کنید.
  • هنگام خواب تلویزیون را خاموش کنید.
  • اگر از تلویزیون برای پخش فایل صوتی استفاده می کنید، تصویر را خاموش کنید تا فقط صدا پخش شود.
  • زمان تماشای تلویزیون خود را تعیین کنید و هر چند ساعت یکبار دستگاه را خاموش کنید تا استراحت کند.

بیشتر بخوانید 

علت قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون ال جی 

رعایت چند نکته دیگر که باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود

  • ابتدا دفترچه راهنمای تلویزیون را به طور کامل مطالعه کنید تا از جزئیات استفاده صحیح از دستگاه مطلع شوید. (دفترچه ها شامل اطلاعات زیادی از جمله پیکربندی محصول و نحوه نگهداری آن است.)
  • اگر دیدید آب یا مایع دیگری روی تلویزیون ریخته است، فورا آن را تمیز کنید. این به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که آب وارد سوراخ ها شود و باعث ایجاد جرقه الکتریکی شود که می تواند به پنل دستگاه شما آسیب جدی برساند.
  • از مواردی چون گلدان، لیوان آب، ساعت، سوزن ، سنجاق و… هرگز در نزدیکی تلویزیون نگهداری نشود.
  • اگر دستگاه در یک فضای بسته مانند دیوار تزئینی یا پیش ساخته قرار می گیرد، باید برای گردش هوای خوب دستگاه اطراف آن خالی باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که دریچه های هوای پشت تلویزیون مسدود نشده باشد تا انتقال حرارت و سرمایش تلویزیون به راحتی انجام شود. (گاهی شکاف ها را با یک پارچه نرم تمیز کنید.)
  • محل قرارگیری تلویزیون باید دور از نور مستقیم خورشید باشد و صفحه نمایش باید تا حد امکان نور کمتری داشته باشد تا از بازتاب رنگ ها و نور اطراف جلوگیری شود. (تابش نور مستقیم به پنل،باعث دید کمتر صفحه نمایش می شود.)

نتیجه گیری

اگر به نکات ذکر شده در این مقاله دقت کنید، به راحتی استهلاک تلویزیون خود را کاهش داده و عمر آن را افزایش خواهید داد. این روش ها برای تمامی تلویزیون ها اعم از LED، LCD  و … موثر است.

اگر تلویزیون شما با وجود تعمیر و نگهداری خراب شد، از یک تکنسین بخواهید که نزد شما بیاید و تلویزیون را تعمیر کند. با توجه به هزینه بالای تلویزیون های جدید، تعمیر آن سود بیشتری نسبت به خرید تلویزیون جدید دارد.

سرویس و تعمیرات تلویزیون در محل تی وی مارستان شامل گارانتی نصب، سرویس و تعمیر تلویزیون می باشد. فرقی نمی کند تلویزیون شما چه مدل یا نوعی باشد. ما در هر نقطه از تهران که نیاز داشته باشید تعمیرا تلویزیون شما را انجام خواهیم داد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *