عدم شناسایی آنتن در تلویزیون

امروزه از تلویزیون در منازل، ادارات، مشاغل و … استفاده می شود. یکی از مهم ترین وسایل است و جنبه آموزشی و سرگرمی دارد. با پیشرفت تکنولوژی، کیفیت تلویزیون به تدریج بهبود یافته است، اما کلید همه تلویزیون ها کیفیت تصویر بالا است.

عدم شناسایی آنتن در تلویزیون ال ای دی

آنتن یکی از اجزای مهم و اساسی برای نمایش تصویر با کیفیت و واضح بر روی صفحه تلویزیون است. دلایل زیادی برای شناسایی نشدن آنتن تلویزیون LED وجود دارد، به عنوان مثال عدم دریافت سیگنال مناسب و سیگنال ضعیف است که در این مقاله از تی وی مارستان به بررسی  آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید 

تعمیر سیاه شدن صفحه تلویزیون ال جی

دلایل عدم شناسایی آنتن در تلویزیون

وظیفه آنتن چیست؟

آنتن یک میله فلزی است که امواج الکترومغناطیسی را جذب کرده و به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. در واقع آنتنی که در خانه خود استفاده می کنیم یک گیرنده است. فرستنده همچنین آنتنی است که سیگنال الکتریکی را به امواج الکترومغناطیسی تبدیل می کند. به عبارت دیگر آنتن سیگنال را از مرکز دریافت می کند و سیگنال را به گیرنده دیجیتال ارسال می کند و در نهایت می توانیم اطلاعات ضبط شده را به صورت تصویر یا فیلم مشاهده کنیم. عدم شناسایی آنتن در تلویزیون میتواند به دلیل قطعی یا مشکل فیزیکی آنتن باشد .

 

شناخت انواع آنتن برای تلویزیون ها

  • آنتن روی میزی: آنتن ها میزی همانطور که از نامشان پیداست در داخل ساختمان قرار دارند و معمولا روی میز یا کنار تلویزیون قرار می گیرند. این نوع آنتن ها معمولا کوچک بوده و فضای کمی را اشغال می کنند و در مناطقی با سیگنال قوی و یا در طبقات بالای ساختمان ها استفاده می شوند. این آنتن ها به دلیل نصب آسان بسیار محبوب هستند. همچنین آنتن دیجیتال روی میز پیشنهاد بسیار خوبی برای کسانی است که اجاره نشین هستند و به راحتی می توانند آنتن را با خود ببرند.
  • آنتن گردان هوایی: این نوع آنتن ها برای مناطقی استفاده می شود که سطح سیگنال ضعیف است و تصویر عملاً روی دستگاه نمایش داده نمی شود. در نتیجه، آنتن می چرخد ​​تا سیگنال قوی تری پیدا کند. به طور کلی این مورد برای ساختمان های همکف یا زیرزمین یا ساختمان های کوچک یا ساختمان های بلند اطراف بسیار مناسب است و برای خانه های دور از فرستنده اصلی بهترین انتخاب است.
  • آنتن ثابت هوایی: این نوع آنتن ها بر روی پشت بام نصب می شوند و باید ابتدا جهت مورد نظر خود را تعیین کرده و سپس آن را تنظیم کنید. ضمناً از این نوع آنتن ها برای مکان هایی که سیگنال قوی است استفاده می شود زیرا در صورت قوی بودن سیگنال نیازی به یافتن سطح کیفی بهتر نیست و نیازی به چرخاندن آنتن برای یافتن فرکانس دیگری نیست.

بیشتر بخوانید 

سیاه شدن تصویر تلویزیون ایکس ویژن به چه علت است؟

چه علت هایی باعث می شود تا تلویزیون با عدم شناسایی آنتن مواجه شود؟

 

  • ارتفاع آنتن به درستی تنظیم نشده باشد

یکی از مهم ترین دلایل دریافت ضعیف یا عدم شناسایی آنتن در تلویزیون، طول ارتفاع آنتن است. از آنجایی که آنتن های هوایی معمولاً روی زمین نصب می شوند، قدرت دریافت آن ها بهتر از آنتن های ثابت است. آنتن ها باید در مکانی مرتفع نصب شوند تا به درستی کار کنند تا بتوانند سیگنال ها را از دکل سیگنال دریافت کنند. به طور کلی بهترین مکان برای نصب آنتن پشت بام خانه شما است.

 

  • نامناسب بودن آنتن تلویزیون

اگر دستگاه شما آنتن را تشخیص ندهد، ممکن است مدل آنتن شما مشکل داشته باشد. برای حل این مشکل باید در انتخاب آنتن دقت کنید، برای این منظور می توانید از همسایگان خود کمک بخواهید که از کدام مدل آنتن استفاده می کنند و یا از یک تکنسین مجرب کمک بخواهید. به عنوان مثال، آنتن هوایی ممکن است در خانه شما راحت تر از آنتن رومیزی باشد. یا مثلا باید از آنتن چرخشی استفاده کنید یا مثلا باید از آنتن تقویت کننده سیگنال یا تقویت کننده صدا و … به یاد داشته باشید که هر چه آنتن قوی تر باشد بهتر می تواند سیگنال ها را دریافت کند.

علت قطع و وصل شدن آنتن تلویزیون

  • مکان و جهت مناسبی برای آنتن خود انتخاب نکرده اید

شاید از مدت‌ها قبل به یاد داشته باشید که عدم تنظیم آنتن همیشه یکی از دغدغه‌های مردم بود. به خصوص در گذشته این مشکل بسیار زیاد بود و بیشتر اوقات پدر خانواده روی پشت بام بود و سعی می کرد مسیر درست را پیدا کند و آنتن را تنظیم کند یا تعمیرکاران محلی برای تعمیر یا نصب به خانه ما می آمدند. مثلاً 15-20 سال پیش، سیستم دیجیتالی وجود نداشت و یافتن مسیر درست برای گرفتن تصویر بدون برفک آسان نبود. اما اگر تلویزیون ال ای دی شما آنتن را تشخیص نمی دهد، جهت آنتن خود را بررسی کنید و سعی کنید آنتن را در جای مناسب نصب کنید تا جهت آنتن را پیدا کنید. جهت صحیح باید به سمت فرستنده سیگنال باشد.

برای این کار می توانید جهت آنتن همسایه خود را ببینید یا با آزمایش جهت درست را پیدا کنید. علاوه بر این، می توانید بهترین جهت را با نقشه FCC DTV پیدا کنید. اگر استانداردهای نصب آنتن را رعایت نمی کنید، می توانید از یک تکنسین کمک بخواهید. زیرا در صورت نصب اشتباه ممکن است آنتن مشکل داشته باشد و نیاز به تعمیر داشته باشد. هنگام نصب آنتن به این نکته نیز توجه داشته باشید که دریافت دو یا چند موج از یک فرستنده باعث تار شدن تصاویر نمایش داده شده بر روی صفحه تلویزیون می شود.

بیشتر بخوانید 

علت سیاه شدن تلویزیون سامسونگ

  • وجود موانع بین آنتن تلویزیون

ممکن است آنتن، کابل آنتن، خود گیرنده دیجیتال، تلویزیون و غیره را بررسی کرده باشید، اما مشکل سیگنال ضعیف همچنان پابرجاست. یکی دیگر از مواردی که باید بررسی کنید وجود هرگونه مانع در خط مستقیم بین گیرنده دیجیتال و آنتن تلویزیون است. این موانع می تواند به عنوان مثال، یک دیوار یا یک ساختمان بلند یا برج بین آنتن و مرکز انتقال باشد. علاوه بر این باید ارتفاع آنتن را تنظیم کنید و یا محل آنتن را تغییر دهید و آنتن را در محل مناسبی نصب کنید تا مانعی در مسیر آن وجود نداشته باشد تا امواج را به هم نزند.

 

  • از یک آنتن جهت دار در صورت عدم سیگنال استفاده کنید

اگر سیگنال تلویزیون شما ضعیف است یا سیگنال ندارد، می توانید از آنتنی استفاده کنید که به صورت جهت دار است. آنتن های جهت یابی یا جهت دار مکان دقیق دکل سیگنال را به شما نشان می دهند و در نتیجه سیگنال تلویزیون را تقویت می کنند. به همین دلیل توصیه می کنیم اگر سیگنال تلویزیون شما ضعیف است از آنتن جهت دار استفاده کنید تا آنتن بتواند به راحتی کانالی که سیگنال را ارسال می کند پیدا کند.

 

  • استفاده کردن از کابل بی کیفیت

یکی دیگر از قسمت های غیر ضروری اما بسیار مهم کابل آنتن است. به عبارت دیگر، اگر آنتن و گیرنده دیجیتال خوب باشد، اما کابل آنتن  فرسوده باشد، سیگنال مختل می شود. در این مورد، مهم است که اطمینان حاصل شود که کابل آنتن از شکل صحیحی برخوردار است. کابل آنتن یا کابل کواکسیال یک کابل مسی است که در لایه ای از آلومینیوم قرار گرفته است. هنگام خرید کابل آنتن یا کابل کواکسیال باید روی خرید کابل استاندارد و با کیفیت تمرکز کنید تا سیگنال کمتر ضعیف شود و نویز به سیگنال اضافه نشود. همچنین باید به یاد داشته باشید که کابل آنتن نباید بیشتر از 15 متر باشد، در غیر این صورت سیگنال از بین می رود.

 

  • تنظیم نبودن درست نرم افزار

علت دیگر عدم شناسایی آنتن در تلویزیون تنظیم نبودن کانال ها به شکل نرم افزاری است . اگر شما  از یک آنتن هوایی یا رومیزی برای تلویزیون خود استفاده می کنید. عملکرد تنظیم کانال باید دوباره در منوی تلویزیون فعال شود تا تلویزیون بتواند دوباره کانال های فعال را جستجو کند. این به عنوان عملکرد برنامه خودکار تلویزیون شناخته می شود. بنابراین بهتر است اسکن خودکار روی تلویزیون انجام شود.

 

هنگام خرید آنتن برای تلویزیون حتما به این نکات جمع آوری شده توجه کنید

در خرید آنتن باید به موارد زیادی توجه کرد تا بعدا مشکلی پیش نیاید. نکته اول اول، نوع آنتن موجود است که می تواند آنتن رومیزی، آنتن ثابت یا آنتن چرخشی باشد. سپس نوع سیگنال دریافتی وجود دارد، سیگنال دریافتی می تواند دیجیتال یا آنالوگ باشد و بهتر است برای نوع سیگنال دیجیتال دریافتی یک تلویزیون LED خریداری کنید. سپس محدوده فرکانس و امپدانس است. همچنین باید به تعداد خروجی ها توجه کنید.

باید دقت کنید که تقویت کننده سیگنال دارد یا خیر، برای مناطقی که سیگنال ضعیف است بهتر است تقویت کننده سیگنال داشته باشد. همچنین برند آنتن مهم است و سعی کنید یک برند معتبر و محبوب خریداری کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *